با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط به آموزش نرم افزار های معماری در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ به بررسی موضوع نحوه تغییر سگمنت plane رندر تری دی مکس می پردازیم . نرم افزار تری دی مکس ۳D Max یکی از بهترین و پر کاربرد ترین نرم افزار های معماری است که کاربرد زیادی در طراحی ایده ها و طرح های سه بعدی دارد از این رو در ادامه به معرفی یکی از ابزار های این نرم افزار می پردازیم .
نحوه تغییر ابعاد و سگمنت plane در رندر تری دی مکس
قبل از اینکه به بررسی موضوع نحوه تغییر ابعاد و سگمنت plane در رندر تری دی مکس بپردازیم به بررسی موضوع ابزار plane در تری دی مکس می پردازیم , ابزار plane در ۳d max یکی از ابزار های کاربردی برای ساخت صفحات و پوسته های مختلف است . در هنگام کار کردن با این ابزار برای ایجاد سطوح بزرگ باید ابعاد آنرا بزرگ کنند و در نتیجه برای ایجاد این تغییر باید مقدار سگمنت را افزایش دهند که این مورد یعنی افزایش سگمنت ها موجب افزایش حجم فایل تری دی مکس و در نتیجه کند شدن تری دی مکس میشود ( آموزش کاهش حجم و افزایش سرعت فایل تری دی مکس ) . برای رفع این مشکل باید به گونه ای عمل کرد که ابعاد و مقدار تغییر در سگمنت فقط در رندر اعمال شود اما چگونه ؟
برای رفع این مشکل یعنی تغییر سگمنت plane فقط در رندر تری دی مکس دو راه وجود دارد :
- گزینه scale در ابزار plane وظیفه تغییر ابعاد صفحه را برعهده دارد، اما با این تفاوت که این گزینه تغییر ابعاد را فقط در رندر نمایش میدهد پس با استفاده از scale در تری دی مکس میتوانید این کار را انجام دهید .
- با استفاده از گزینه Density در ابزار plane که وظیفه تغییر سگمنتهای صفحه را برعهده دارد میتوان این تغییرات را فقط در رندر تری دی مکس ایجاد کرد . به مثال و نمونه زیر توجه کنید :
- با ابزار plane صفحه ای مطابق صفحه زیر ترسیم میکنیم .
۲ . مدیفایر Noise را به صفحه ترسیمی اعمال میکنیم .
۳ . در این تصویر نرمی صفحه بسیار کم بوده و با استفاده از گزینه Density را در plane مورد نظر بر روی ۱۰۰ میگذاریم .
۴ . با تغییر مقدار scale به ۲۰ ، ابعاد صفحه را بزرگ می کنیم .
منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش تری دی مکس