معماری ایرانی یکی از مرسوم ترین سبک هایی می باشد که مورد توجه می باشد و امروزه بنا های مختلفی با رویکرد های متنوع با این سبک و رویکرد ساخته میشوند و عناصر و ویژگی های معماری ایرانی را در ساخت بنا های مختلف بکار میگیرند که این نشان از اهمیت این سبک و رویکرد می باشد که در وب سایت تخصصی معمار ۹۸ نمونه های مختلفی از مطالعات مربوط به دانشکده های معماری همچون رساله طراحی دانشکده معماری و … را ارائه داده ایم و در این مقاله نیز با ارائه نمونه مطالعات دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی سعی بر این داریم تا آرشیوی کامل از مطالعات مربوط به این زمینه ارائه دهیم , لازم به ذکر است این رساله بصورت word در ۸۵ صفحه تدوین شده است .
پایان نامه دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی
اغلب دانشکده ها و مراکز آموزش معماری در ایران تا سه دهه پیش , گرایش و هدف آموزشی نسبتاً مشخص و آشکاری داشتند . برای نمونه میتوان به دانشکده هنر های زیبا در دانشگاه تهران اشاره کرد که از ابتدا با توجه به روش آموزشی بوزار فرانسه شکل گرفت و به کار خود ادامه داد و به همین سبب رشته هایی چون هنر های تجسمی و موسیقی و تئاتر نیز در کنار معماری شکل گرفت . در حالیکه برخی از دیگر مراکز آموزشی معماری با گرایش به مهندسی ساختمان یا با گرایش به طراحی و برنامه ریزی شهری پدید آمدند , بدون آنکه رشته های هنری را در کنار معماری قرار دهند . اما تقریباً از دو دهه پیش که شمار مراکز آموزش معماری به صورت چشمگیری افزایش یافت , اهداف و گرایشهای بیشتر آنها نامشخص و نا معین بود و بسیاری از این گونه مراکز هنوز نیز چنین هستند , در حالیکه به ظاهر همه مراکز آموزش معماری با گرایش ها و اهداف گوناگون از یک مجموعه سر فصل دروس استفاده می کنند و بسیاری از دانشجویان آگاه نیستند که متناسب با چه هدف و گرایش آموزش می بینند . توضیحات تکمیلی در رابطه با طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی در مطالعات ارائه شده وجود دارد که در ادامه میتوانید به مشاهده سر فصل های ارائه شده بپردازید .
سر فصل های رساله
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول : مطالعه پایه
۱-۱- معماری زمینه گرا ———————————————- ۱
۱-۲- هدف معماری زمینه گرا —————————————— ۱
۱-۳- نوستالژی هویت گم شده —————————————– ۲
۱-۴- بحران هویت در معماری امروز ————————————- ۳
۱-۵- تأثیرات نظامی گرایی در معماری ———————————— ۵
۱-۶- تأثیرات عملکرد گرایی در معماری ———————————- ۶
۱-۷- تأثیرات مدرن گرایی در معماری ———————————— ۶
۱-۸- اهمیت آموزش در معماری ————————————— ۶
۱-۹- اهداف و گرایش ها ——————————————— ۷
۱-۱۰- روش ها و برنامه ها ——————————————- ۸
۱-۱۱- محتوا و اطلاعات پایه —————————————— ۸
۱-۱۲- تأثیر آموزش در معماری —————————————- ۹
۱-۱۳- نظریه ای بر مبحث آموزش معماری ——————————– ۹
فصل دوم : تاریخچه معماری در ایران
۲-۱- جایگاه معماری در ایران پیش از تأسیس دانشگاه ———————— ۱۱
۲-۲- چگونگی ورود به حرفه معماری ———————————– ۱۲
۲-۳- جایگاه معماری در ایران پس از تأسیس دانشگاه ————————- ۱۳
۲-۴- مدارس معماری ایران —————————————— ۱۴
۲-۴-۱- دانشکده هنرهای زیبا —————————————– ۱۴
۲-۴-۲- دانشکده ملی ( شهید بهشتی ) ———————————- ۱۵
۲-۴-۳- دانشگاه علم و صنعت —————————————- ۱۵
فصل سوم : معماری سنتی ایران
۳-۱- روایت اول: شفافیت ——————————————- ۱۶
۳-۲- روایت دوم: سلسله مراتب ————————————— ۱۶
۳-۳- روایت سوم: محرمیت —————————————— ۱۶
۳-۴- روایت چهارم: محور——————————————- ۱۷
۳-۵- مفهوم و اهمیت زیبایی —————————————— ۱۷
۳-۶- معماری اسلامی چیست؟ —————————————- ۱۸
۳-۷- ویژگیهای معماری ایرانی ————————————— ۱۹
۳-۸- ضرورت پیمون در معماری ایرانی ———————————- ۲۰
۳-۹- زیبایی معماری ایرانی —————————————— ۲۰
۳-۱۰- معماری دوران ایران —————————————— ۲۱
۳-۱۱- مصالح ساختمانی استفاده شده در معماری ایرانی ———————– ۲۳
۳-۱۲- معانی درونگرایی ——————————————– ۲۴
۳-۱۳- خصوصیات معماری درونگرا ———————————— ۲۵
۳-۱۴- امنیت —————————————————- ۲۶
۳-۱۵- محرمیت ————————————————- ۲۶
۳-۱۶- سبکهای معماری ایرانی ————————————— ۲۷
۳-۱۶-۱- معماری پیش از پارسی ————————————— ۲۷
۳-۱۶-۲- معماری پارسی ——————————————– ۳۰
۳-۱۶-۳- معماری پارتی ——————————————– ۳۴
۳-۱۶-۴- سبک خراسانی ——————————————- ۳۷
۳-۱۶-۵- سبک رازی ———————————————- ۳۸
۳-۱۶-۶- سبک آذری ———————————————- ۳۹
۳-۱۶-۷- سبک اصفهانی ——————————————– ۴۰
۳-۱۷- ویژگی معماری ایرانی —————————————– ۴۰
۳-۱۷-۱-هندسه ————————————————– ۴۱
۳-۱۷-۲- شفافیت و تداوم ——————————————- ۴۳
۳-۱۷-۳- راز و ابهام ———————————————– ۴۴
۳-۱۷-۴- اصل نظم و وحدت —————————————– ۴۵
۳-۱۷-۵- اصول ورودیها ——————————————– ۴۵
۳-۱۷-۶- مسقف کردن پیاده روها ————————————– ۴۵
۳-۱۷-۷- درختان سبز در حیاط های مرکزی ——————————- ۴۶
۳-۱۷-۸- فرورفتگی و بر آمدگی در نماها ——————————– ۴۶
۳-۱۷-۹- استفاده از طاقها و گنبدها ———————————— ۴۶
۳-۱۷-۱۰- انتخاب مصالح مناسب ————————————– ۴۷
۳-۱۸- نگاهی گذراء بر اصول معماری ایرانی ——————————- ۴۸
۳-۱۸-۱- درونگرایی———————————————– ۴۸
۳-۱۸-۲-پرهیز از بیهودگی ——————————————- ۴۹
۳-۱۸-۳- مردم واری ———————————————- ۵۰
۳-۱۸-۴- خودبسندگی ——————————————— ۵۱
۳-۱۸-۵- نیارش ————————————————- ۵۳
فصل چهارم : مطالعات اقلیمی
۴-۱- موقعیت جغرافیایی استان البرز ————————————- ۵۴
۴-۲- اقلیم استان البرز ———————————————- ۵۵
۴-۳- پیشینه تاریخی———————————————– ۵۶
۴-۴- معرفی شهرستان ساوجبلاغ ————————————— ۵۷
۴-۵- پیشینه تاریخی ———————————————– ۵۸
۴-۶- موقعیت جغرافیایی استان —————————————- ۵۸
۴-۷- جغرافیای طبیعی و اقلیم شهرستان ———————————- ۵۹
۴-۸- وضعیت اقتصادی اجتماعی شهرستان——————————– ۵۹
۴-۹- جغرافیای تاریخی شهرستان ————————————– ۵۹
۴-۱۰- جاذبه های تاریخی شهرستان ————————————- ۶۰
۴-۱۱- صنایع و معادن ———————————————- ۶۰
۴-۱۲- کشاورزی و دامداری —————————————— ۶۰
فصل پنجم : ضوابط و معیار های طراحی دانشکده معماری
۵-۱- عملکرد ها ————————————————– ۶۱
۵-۲- آموزشی-تئوری ———————————————- ۶۱
۵-۲-۱- کلاس درس ———————————————– ۶۱
۵-۲-۲- عکس و اسلاید ——————————————– ۶۳
۵-۲-۳- اتاق کنفرانس ———————————————- ۶۴
۵-۳- آموزشی-عملی ———————————————- ۶۵
۵-۳-۱- آتلیه ها ————————————————– ۶۵
۵-۴- کارگاه ها ————————————————— ۶۷
۵-۴-۱- کارگاه چوب ———————————————- ۶۷
۵-۴-۲-کارگاه سفال و مجسمه—————————————- ۶۷
۵-۴-۳- کارگاه ماکت ———————————————- ۶۸
۵-۴-۴-کارگاه عکاسی———————————————- ۶۹
۵-۵- آزمایشکاه ها ———————————————— ۶۹
۵-۵-۱- آزمایشگاه بتن ——————————————— ۶۹
۵-۵-۲- آزمایشگاه خاک ——————————————– ۷۰
۵-۶- بخش فرهنگی-رفاهی —————————————— ۷۱
۵-۶-۱- کتابخانه ————————————————- ۷۱
۵-۶-۲- نماز خانه ————————————————- ۷۳
۵-۶-۳- سالن اجتماعات ——————————————– ۷۴
۵-۷- فضا های فرهنگی-رفاهی —————————————- ۷۵
۵-۷-۱- انتشارات ————————————————- ۷۵
۵-۷-۲- بوفه —————————————————- ۷۵
۵-۸- اداری —————————————————– ۷۵
۵-۸-۱- اتاق رئیس دانشگاه —————————————— ۷۵
۵-۸-۲- اتاق معاون ———————————————— ۷۶
۵-۸-۳- مدیر گروه ———————————————— ۷۶
۵-۸-۴-معاون آموزشی ——————————————— ۷۶
۵-۸-۵- مالی(حسابداری) ——————————————- ۷۷
۵-۸-۶- حراست و انتظامات —————————————— ۷۷
۵-۹- برنامه فیزیکی ———————————————— ۷۸
فصل ششم : استانداردها
۶-۱- ابعاد و فضاهای مورد نیاز —————————————- ۸۰
۶-۱-۱-پلکان ————————————————— ۸۰
۶-۱-۲-راهروها و مسیرهای شیبدار ————————————- ۸۰
۶-۱-۳- دربها ————————————————— ۸۱
۶-۲- کیفیت هوا ————————————————– ۸۱
۶-۳- راندمان دید ————————————————- ۸۲
۶-۳-۱- روشنایی مصنوعی ——————————————- ۸۲
۶-۳-۲-روشنایی روز ———————————————- ۸۲
۶-۴- رنگ —————————————————– ۸۳
۶-۵- دسترسی و مسیر گردش یا سیرکولاسیون —————————— ۸۴
۶-۶- تئاترها و سالنهای سخنرانی ————————————– ۸۵
منابع و مآخذ
رساله ارشد طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی که در این مقاله ارائه شد مطالعات کاملی در این رابطه می باشد که اطلاعات جامعی را در بر دارد , این محصول که بصورت word در ۸۵ صفحه تنظیم شده است را از فروشگاه معماری وب سایت تخصصی معماری ۹۸ تهیه نمایید .