پردیس سینمایی از مهم ترین مکان های فرهنگی هستند که در معماری بسیار مورد توجه می باشند و همواره از جنه های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند که در همین رابطه در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ نمونه های مختلفی همچون رساله طراحی خانه سینمایی و پردیس سینمایی ارائه داده ایم و در این مقاله نیز نمونه ای دیگر از تحقیق های مربوطه به این مکان را ارائه میدهیم تا کاربران عزیز به این مطالعات نیز که بصورت word در ۱۱۵ صفحه تنظیم شده است دسترسی داشته باشند .
پایان نامه طراحی پردیس سینمایی با رویکرد اجتماعی
پردیس های سینمایی همواره نقش مهمی در ابعاد مختلف زندگی آدم داشته اند و از آنجایی که یکی از موثر ترین رسانه های ارتباط جمعی شناخته میشوند از این رو میتوانند به زندگی آدمی جلوه های گاه مثبت و گاه منفی بدهند , با استفاد از پردیس های سینمایی و ارائه راهکار های موثر در جهت ایجاد رسوم و فرهنگ های مختلف میتوان فعالیت های فرهنگی مختلفی انجام داد که زمینه مناسبی برای موارد فرهنگی باشد که در مطالعات طراحی پردیس سینمایی با رویکرد اجتماعی با استفاده از تئوری فولدینگ مطالب و اطلاعات کاملی در این رابطه وجود دارد که در وهله اول با امکان سنجی پروژه و مکان یابی و مطالعه فضای شهری مطلوب و ویژگی های آن نمونه مطالعات مناسبی در یکی از مناطق تهران جمع آوری شده و خدمت شما بزرگواران ارائه میشود .
سر فصل های رساله
فصل اول : کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه —————————————————————————– ۱
۱-۲- بیان مسأله ————————————————————————- ۲
۱-۳- روش تحقیق ———————————————————————- ۵
۱-۴- ساختار رساله————————————————————————۵
فصل دوم : مبانی نظری طراحی
۲-۱- مقدمه —————————————————————————– ۶
۲-۲-مفهوم سینما ———————————————————————— ۶
۲-۳-تاریخچه ی سینما ——————————————————————– ۶
۲-۳-۱-پیش از سینما ——————————————————————– ۷
۲-۳-۲-تولد سینما در جهان —————————————————————- ۷
۲-۳-۳-دوران صامت ———————————————————————- ۸
۲-۴-تاریخچه ی سینما در ایران ————————————————————- ۹
۲-۴-۱سینما متروپل ——————————————————————– ۱۱
۲-۵- اصول مبانی نظری —————————————————————— ۱۲
۲-۵-۱-مبانی نظری معماری —————————————————————۱۲
۲-۵-۲-مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح ——————————————– ۱۳
۲-۵-۳-مبانی نظری طراحی معماری ——————————————————– ۱۳
۲-۵-۴-گذر زمان جبری فرا راه معماری سنتی————————————————- ۱۳
۲-۶-فضا و زمان ———————————————————————— ۱۵
۲-۶-۱- مفهوم فضا – زمان ————————————————————— ۱۵
۲-۶-۲-معماری همگام با زمان————————————————————- ۱۶
۲-۶-۳-انسان فضا معماری —————————————————————- ۱۷
۲-۷-کانسپت ————————————————————————– ۱۸
۲-۸-سینما و معماری ——————————————————————- ۲۱
۲-۸-۱- ارتباط بین سینما و معماری——————————————————— ۲۲
۲-۸-۲-نقد—————————————————————————- ۲۷
۲-۸-۳-صدا، دوربین، معماری ————————————————————- ۲۸
۲-۸-۴-فضا در معماری و سینمای امروز متاثر از حق انتخاب تماشاگر است. ————————– ۳۰
۲-۹- زمینه های پیداش فلسفه فولدینگ ومعماری آن ——————————————- ۳۱
۲-۹-۱- فولد ————————————————————————— ۳۱
۲-۱۰- معماری فولدینگ——————————————————————۳۲
۲-۱۰-۱- ویژگیهای معماری فولدینگ —————————————————— ۳۳
۲-۱۰-۲- اصول معماری فولدینگ ———————————————————- ۳۲
۲-۱۱- فلسفهی فولدینگ —————————————————————– ۳۴
۲-۱۲- فولدینگ علیه سلسله مراتب ——————————————————— ۳۴
۲-۱۳- ادغام در لایه ها ——————————————————————- ۳۵
۲-۱۴- نظریه نئو فولدینگ —————————————————————- ۳۵
۲-۱۴-۱- مبانی نظری و فکری سبک نئو فولدینگ ——————————————— ۳۶
۲-۱۵- معماری دیکانستراکشن ———————————————————— ۳۷
۲-۱۵-۱- کل و جزء ——————————————————————— ۳۸
۲-۱۵-۲- خصوصی عمومی—————————————————————- ۳۸
۲-۱۵-۳- ایستایی و پویایی فضا ———————————————————— ۳۹
۲-۱۵-۴- کمپوزیسیون ——————————————————————- ۳۹
۲-۱۵-۵- مقیاس و تناسبات ————————————————————— ۴۰
۲-۱۵-۶- محصور کردن فضا —————————————————————۴۰
۲-۱۶- شباهت های فولدینگ و دیکانستراکشن ———————————————— ۴۱
۲-۱۷- تفاوت های فولدینگ و دیکانستراکشن ————————————————- ۴۱
۲-۱۸- مبانی نگرش فرهنگی – اجتماعی —————————————————– ۴۲
۲-۱۸-۱- تفاوت های و شباهت نگرش فرهنگی -اجتماعی و معنا گرا(سنت گرا) ——————— ۴۲
۲-۱۸-۲- ظرف مکانی ،فرهنگ و روابط اجتماعی ———————————————- ۴۳
۲-۱۸-۳- حوزه های مشترک معماری و شهرسازی و علوم اجتماعی ——————————– ۴۳
۲-۱۸-۳-۱ انسان شناسی شهری ———————————————————– ۴۳
۲-۱۸-۳-۲- شهر فضا ——————————————————————- ۴۴
۲-۱۹- تقسیم بندی فضاهای شهری از دیدگاه نگرشهای فرهنگی – اجتماعی———————— ۴۴
۲-۲۰- مرزهای فرهنگی – اجتماعی و مرزهای معماری —————————————– ۴۵
۲-۲۱- پایداری اجتماعی —————————————————————— ۴۵
۲-۲۲- ابعاد توسعه پایدار- بعد اجتماعی —————————————————— ۴۷
۲-۲۲-۱- مفهوم توسعه اجتماعی ———————————————————– ۴۷
۲-۲۲-۲- شاخصهای توسعه اجتماعی ——————————————————- ۴۷
۲-۲۲-۲-۱- شاخصهای آموزش و سوادآموزی ————————————————- ۴۷
۲-۲۲-۲-۲- شاخصهای کار و عدم اشتغال ————————————————— ۴۸
۲-۲۲-۲-۳- شاخصهای مصرف ———————————————————— ۴۸
۲-۲۳- پردیس سینمایی پارک ملت ——————————————————— ۴۹
۲-۲۳-۱-مشخصات پردیس سینمای پارک ملت ———————————————– ۵۲
۲-۲۳-۲- طراحی سینما در نیویورک ——————————————————- ۵۵
۲-۲۳-۲-۱- روند طراحی —————————————————————– ۵۸
۲-۲۳-۳- سینما آزادی تهران ————————————————————– ۵۹
۲-۲۳-۳-۱-تاریخچه ——————————————————————– ۵۹
۲-۲۳-۳-۲-پس از انقلاب —————————————————————- ۵۹
۲-۲۳-۳-۳- آتش سوزی و ویرانی سینما آزادی ———————————————– ۶۰
۲-۲۳-۳-۴- مسابقه معماری سینما آزادی —————————————————- ۶۰
۲-۲۳-۳-۵- مجموعه جدید تجاری فرهنگی سینما آزادی —————————————- ۶۱
۲-۲۳-۴- مرکز سینمایی یو افت ای پالست —————————————————۶۲
۲-۲۳-۵- مرکز سینمایی بوسان ———————————————————— ۶۴
فصل سوم : مطالعات اقلیمی
۳-۱- موقعیت جغرافیایی تهران ————————————————————- ۷۱
۳-۱-۱- ساختار کالبدی —————————————————————— ۷۲
۳-۲- موقعیت جغرافیایی —————————————————————– ۷۲
۳-۳- موقعیت طبیعی ——————————————————————– ۷۳
۳-۴- موقعیت اقلیمی ——————————————————————– ۷۳
۳-۵- وضعیت توپوگرافی —————————————————————— ۷۴
۳-۶- سیمای طبیعی و کالبدی ———————————————————— ۷۴
۳-۷- پهنه ی خط زمین لرزه در تهران ——————————————————- ۷۶
۳-۸- ویژگی های اقلیمی شهر تهران ——————————————————– ۷۶
۳-۸-۱- دما و رطوبت ——————————————————————- ۷۶
۳-۸-۲- بارندگی ———————————————————————– ۷۷
۳-۸-۳- باد —————————————————————————- ۷۸
۳-۸-۴- تابش ————————————————————————- ۷۹
فصل چهارم : ضوابط و استانداردها
مقدمه ——————————————————————————– ۸۰
۴-۱- بررسی ضوابط و مقررات ونیازمندیهای فضایی طراحی سالن های سینما ————————۸۰
۴-۱-۱-هدف از بررسی —————————————————————— ۸۰
۴-۱-۲-سالن انتظار سینما —————————————————————- ۸۱
۴-۱-۳-ورودی سینما ——————————————————————–۸۱
۴-۱-۴-گیشه بلیطفروشی —————————————————————- ۸۲
۴-۱-۵-راهروهای سالن نمایش ————————————————————- ۸۲
۴-۱-۶-صندلی تماشاگران —————————————————————- ۸۳
۴-۱-۷-ورودیها و خروجیهای سالن نمایش سینما ——————————————– ۸۳
۴-۱-۸-سرویسهای بهداشتی سینما ——————————————————— ۸۴
۴-۱-۹-اتاق پروژکتور و ملحقات آن ——————————————————— ۸۴
۴-۱-۱۰-صداگیرها ———————————————————————- ۸۴
۴ -۱-۱۱-پخش صدا ——————————————————————— ۸۵
۴-۱-۱۲-پرده نمایش فیلم —————————————————————- ۸۵
۴-۱-۱۳-فضای پارکینگ —————————————————————– ۸۶
۴-۱-۱۴ انواع مختلف پارکینگ ———————————————————— ۸۶
۴-۲- بررسی ضوابط و مقررات ونیازمندیهای فضایی طراحی گالری های هنری ———————— ۸۸
۴-۲-۱-ساختار عمومی گالریها ———————————————————– ۸۸
۴-۲-۲-ترتیب قرارگیری اشیاء ————————————————————- ۸۶
۴-۲-۳-نورپردازی گالریها ————————————————————— ۸۶
۴-۲-۴-حرکت و دسترسی گالریها ——————————————————— ۹۰
۴-۲-۵- تنظیم شرایط محیطی ————————————————————- ۹۱
۴-۲-۶- تهویه مطبوع ——————————————————————- ۹۱
۴-۲-۷- آکوستیک ——————————————————————— ۹۱
۴-۲-۸- حریق ————————————————————————- ۹۱
۴-۳- بررسی ضوابط و مقررات ونیازمندیهای فضایی مرکز خرید محصولات هنری ——————— ۹۲
۴-۳-۱-بررسی بخش های مختلف ———————————————————- ۹۲
۴-۴-بررسی ضوابط و مقررات ونیازمندیهای فضایی رستوران ————————————– ۹۳
۴-۴-۱- بار غذای مختصر —————————————————————– ۹۵
۴-۴-۲-کافه سرویس ——————————————————————– ۹۵
۴-۴-۳-کافه تریای سلف سرویس ———————————————————- ۹۵
۴-۴-۴- سرویس قهوه خانه ————————————————————— ۹۵
۴-۴-۵-آشپزخانه و محل شستشو ———————————————————- ۹۵
۴-۴-۶-رعایت نکاتی برای بهتر و ایده آل بودن رستوران —————————————– ۹۵
۴-۴-۷- نکاتی که باید در طراحی رستوران مد نظر باشد —————————————– ۹۶
۴-۴-۸-محل های ضروری دیگر ———————————————————— ۹۸
۴-۵-ضوابط واستانداردهای طراحی ——————————————————— ۹۸
۴-۵-۱- ضوابط عمومی طراحی سالن های سینما،گالری،مرکزخرید ——————————— ۹۸
۴-۵-۱-۱-سینما ———————————————————————– ۹۸
۴-۵-۱-۲-گالری ها ——————————————————————— ۹۸
۴-۵-۱-۳-مرکز خرید ——————————————————————– ۹۹
۴-۵-۲- مقررات ساختمانی در حوزه ساختمان های فرهنگی ————————————- ۹۹
۴-۵-۳- تراکم ساختمانی در کاربری های مختلف ——————————————— ۱۰۰
۴-۵-۴-مقررات ساختمانی در تجارت شهری ————————————————- ۱۰۰
۴-۵-۵- احداث بالکن با تراس و پیش آمدگی بر روی معابر ————————————– ۱۰۰
۴-۵-۶- کنسول در قسمت راه پله ——————————————————— ۱۰۱
۴-۵-۷- تراس ————————————————————————- ۱۰۱
۴-۵-۸-رعایت محدودیت ارتفاع ———————————————————– ۱۰۱
۴-۵-۹-مسیرهای دسترسی(گذرگاهها) —————————————————- ۱۰۲
۴-۵-۱۰- تخصیص فضا —————————————————————– ۱۰۲
۴-۵-۱۱-گذرگاه ها ——————————————————————– ۱۰۲
۴-۵-۱۲-آسانسورها ——————————————————————- ۱۰۲
۴-۵-۱۳- اتاق های فرعی ————————————————————— ۱۰۳
۴-۵-۱۴- سرویس بهداشتی کارمندان —————————————————– ۱۰۴
۴-۵-۱۵-محل های ضروری دیگر ——————————————————— ۱۰۴
۴-۵-۱۶- پله برقی ——————————————————————— ۱۰۴
۴-۵-۱۷- مشخصات فنی پله برقی ——————————————————– ۱۰۵
۴-۵-۱۸- نقاله مسافرتی —————————————————————– ۱۰۸
۴-۵-۱۹سطح شیبدار ——————————————————————- ۱۰۹
۴-۵-۲۰- مقررات ساختمانی ————————————————————- ۱۰۹
۴-۵-۲۱- آتش سوزی —————————————————————— ۱۰۹
۴-۵-۲۲- دما وتهویه ——————————————————————- ۱۰۹
۴-۵-۲۳- ورودی و خروجی ها ———————————————————— ۱۰۹
۴-۵-۲۴- ورودی ها و گذر گاهها ———————————————————–۱۱۰
۴-۵-۲۵- درهای اتوماتیک و درهای برقی ————————————————— ۱۱۰
۴-۵-۲۶-دربهای خروجی —————————————————————۱۱۰
۴-۵-۲۷- پلکان ها ——————————————————————– ۱۱۰
۴-۵-۲۸ سرما ———————————————————————— ۱۱۱
۴-۶- دیاگرام های پیشنهادی مجموعه سینمایی ———————————————- ۱۱۱
۴-۷-دیاگرام های اصلی مجموعه سینمایی ————————————————– ۱۱۳
منابع
رساله ارشد طراحی پردیس سینمایی ارائه شده در این مقاله نمونه مطالعات کاملی در رابطه با این موضوع می باشد , این مطالعات که بصورت word در ۱۱۵ صفحه تنظیم شده است را میتوانید از فروشگاه معماری وب سایت تخصصی معماری ۹۸ تهیه نمایید .
2 دیدگاه
samin
in payan name tosh manbe daron matni hast? yani tahe har parageraf esme neisande ba sal va ?safe
امید اژدری
سلام
خیر رفرنس داخل متنی نداره فقط رفرنس کلی داره